اخذ گواهینامه ایزو می تواند ابزار مفیدی برای افزایش اعتبار شما باشد. هزینه اخذ گواهینامه های ایزو، وابسته به فاکتورهای متعددی است که هر یک از آنها در قیمت و هزینه های ثبت و صدور گواهینامه های ایزو تاثیر گذار هستند.
با نشان دادن اینکه محصول یا خدمات شما انتظارات مشتریان شما را برآورده می کند، سازمان شما در چشم مشتریان موجه تر دیده می شود. برای برخی از صنایع، اخذ گواهینامه ایزو و دریافت گواهینامه های ایزو مرتبط یک الزام قانونی یا قراردادی است.
گواهینامه ایزو گواهی می دهد که یک سیستم مدیریت، فرآیند تولید، خدمات یا رویه مستندسازی تمام الزامات استانداردسازی و تضمین کیفیت را دارد. ISO (سازمان بین المللی استاندارد) یک سازمان مستقل، غیر دولتی و بین المللی است که استانداردهایی را برای تضمین کیفیت، ایمنی و کارایی محصولات، خدمات و سیستم ها ایجاد می کند.
گواهینامه های ISO در بسیاری از زمینه های صنعت، از مدیریت انرژی و مسئولیت اجتماعی گرفته تا تجهیزات پزشکی و مدیریت انرژی وجود دارد. استانداردهای ISO برای اطمینان از سازگاری وجود دارد. هر گواهی استانداردها و معیارهای جداگانه ای دارد و به صورت عددی طبقه بندی می شود.
اگر سازمانی خود را به عنوان "دارنده گواهینامه ISO 9001"اعلام کند، به این معنی است که سازمان الزامات تعیین شده تحت ISO 9001 را برآورده کرده است . ایزو 9001 سازمان ها را ملزم می کند که یک سیستم مدیریت کیفیت را تعریف و از آنها پیروی کنند که هم مناسب و مؤثر باشد و هم از آنها بخواهد مناطقی را که برای بهبود هستند شناسایی کرده و نسبت به این بهبودها اقدام کنند.
در نتیجه، معمولاً درک می شود که سازمانی که مدعی دریافت گواهینامه ISO 9001 است، سازمانی با محصولات و خدماتی است که استانداردهای کیفیت را برآورده می کند.
داشتن گواهینامه ایزو به این معنی است که شما برای اخذ گواهینامه ایزو توسط یک شخص ثالث مستقل ممیزی شده اید و نشان داده اید که کسب و کار شما مطابق با الزامات آخرین استانداردهای فرآیند کیفیت تعیین شده توسط سازمان استاندارد بین المللی است. دریافت گواهینامه ایزو نشان می دهد که فرآیندهای شما به طور مؤثر کار می کنند و با بهترین شیوه های بین المللی (معروف به استاندارد) مطابقت دارند.
این برای شرکت شما هم در داخل و هم در خارج مفید است. در داخل، زیرا احتمالاً محصولات با کیفیت بهتری تولید و ارسال می کنید که مشتریان شما را خوشحال می کند و به موقع به دستتان می رسد. و در خارج، زیرا اکنون می توانید این واقعیت را به جامعه تجاری بیرونی عرضه کنید، که به سطوح فروش بالاتر با مجموعه ای بهتر از مشتریان تبدیل می شود. شرکتهایی که فرآیندهای محکمی دارند، محصولات باکیفیت میسازند که در صورت نیاز به دستشان میرسد و آن شرکتها شهرت و پیروان زیادی پیدا میکنند.
گواهینامه های ISO متعددی وجود دارد که مختص صنعت هستند، از مدیریت انرژی و مسئولیت اجتماعی گرفته تا مدیریت ریسک و بهداشت و ایمنی شغلی. هر گواهینامه ISO علاوه بر داشتن معیارها و مجموعه استانداردهای خاص خود به صورت عددی طبقه بندی می شود. به عنوان مثال، گواهینامه ISO برای سیستم های مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 است. یعنی عدد استاندارد 9001 است و در سال 2015 منتشر شد.
داشتن گواهینامه ISO مزایای متعددی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد. دلایل متعددی وجود دارد اما چرا داشتن گواهینامه ISO برای مشاغل تولیدی اهمیت دارد.؟
با کسب آخرین گواهینامه ISO، کسب و کار تولیدی شما نشان می دهد که توانایی ارائه محصولات با کیفیت بالا را دارد که تمام مقررات صنعت را رعایت می کند، به موقع تحویل داده می شود و مشتری را خوشحال می کند. این برای کسب و کار شما بسیار مهم است زیرا محصولات شما باید منعکس کننده اقدامات انجام شده برای ایجاد ثبات و اطمینان در بازار تولید جهانی باشد. در یک نکته عملی تر، داشتن گواهینامه ISO به این معنی است که کسب و کار شما تمام ابزار، منابع و تجهیزات لازم برای ایجاد محصول یا خدمات شما را دارد.
وقتی کسب و کار تولیدی شما دارای گواهینامه ایزو باشد، به کار شما تبدیل می شود که پایبندی و مطابقت با استانداردهای ISO را نشان می دهد. مشتریان و رگولاتورها می توانند اعتماد کنند که محصولات شما تمام الزامات را برآورده می کنند و کسب و کار شما به طور مداوم مراحل و اسناد مناسب را برای بهبود و حفظ عملکرد شما حفظ می کند.
اخذ گواهینامه ایزو می تواند ابزار مفیدی برای افزایش اعتبار شما باشد، با نشان دادن اینکه محصول یا خدمات شما انتظارات مشتریان شما را برآورده می کند، سازمان شما در چشم مشتریان موجه تر دیده می شود. برای برخی از صنایع، اخذ گواهینامه ایزو و دریافت گواهینامه های ایزو مرتبط یک الزام قانونی یا قراردادی است.
سازمان جهانی استاندارد یا ایزو استانداردهای بین المللی مانند ISO 9001 و ISO 14001 را توسعه می دهد و ایجاد کننده استاندارد های ایزو می باشد، اما در صدور گواهینامه ایزو دخالتی ندارد و گواهی ایزو صادر نمی کند. این کار توسط نهادهای صدور گواهینامه خارجی همانند BRSM انجام می شود، بنابراین یک شرکت یا سازمان نمی تواند توسط ISO گواهی شود و اخذ گواهینامه ایزو از مراجع شخص ثالث امکان پذیر است.
با این حال کمیته ارزیابی انطباق ISO (CASCO) تعدادی استاندارد مربوط به فرآیند صدور گواهینامه ایزو را تولید کرده است که توسط مراجع صدور گواهینامه ایزو همانند شرکت BRSM استفاده می شود.
انتخاب یک سازمان گواهی دهنده ایزو چگونه است؟ برای انتخاب مرجع صدورگواهینامه ایزو به چه نکاتی باید دقت شود؟
یک سازمان برای اخذ گواهینامه ایزو و هنگام انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه ایزو، باید:
چندین مرجع صدور گواهینامه ایزو را ارزیابی کند.
بررسی کند که آیا سازمان صدور گواهی ایزو از استاندارد CASCO مربوطه استفاده می کند یا خیر
بررسی کند که آیا شرکت صدور گواهینامه ایزو معتبر است یا خیر.
برای یافتن یک نهاد صدور گواهینامه ایزو معتبر، با نهاد ملی اعتباربخشی آن کشور به طور مثال مرکز ملی تایید صلاحیت اداره استاندارد تماس گرفته شود یا از از نهاد جهانی IAF تالار بین المللی اعتباربخشی بازدید کند و نام شرکت CB یا صادرکننده گواهی ایزو را در آن جستجو کند.
به یاد داشته باشید، هنگام برچسب زدن بر روی یک محصول یا سیستم به عنوان گواهی استاندارد ISO
نگویید: "گواهینامه ایزو" یا "گواهی ایزو "
بگویید: به طور مثال "گواهینامه ایزو 9001 ویرایش سال 2015 یا ISO 9001:2015 "یا " گواهینامه ISO "9001:2015).
شکایات در مورد گواهینامه های ایزو صادره به چه نحوی است؟
برای شکایت از مرجع صادر کننده ایزو، می توانید با دفتر مادر آن شرکت تماس بگیرید و استعلام گواهینامه های اخذ شده را دریافت کنید و یا از شرکت صدور گواهی ایزو خود شکایت کنید.
همچنین اگر احساس میکنید که از استانداردهای ISO، از جمله ISO 9001 یا ISO 14001، مورد سوء استفاده قرار میگیرد، می توانید به سازمان جهانی استاندارد ISO ایمیل بزنید.
انجمن بین المللی اعتباربخشی IAF، انجمن جهانی نهادهای اعتبارسنجی ارزیابی انطباق و سایر نهادهای علاقه مند به ارزیابی انطباق در زمینه های سیستم های مدیریت، محصولات، خدمات، پرسنل و سایر برنامه های مشابه ارزیابی انطباق است که شرکتهای AB اعتبار بخشی شده توسط IAF برای صدور گواهینامه ایزو از اعتبار بالاتری از سایرین برخوردارند.
ILAC سازمانی بینالمللی برای نهادهای اعتباربخشی است که مطابق با ISO/IEC 17011 فعالیت میکند و در اعتباربخشی نهادهای ارزیابی انطباق است که با آزمایشگاههای ذیل مشارکت دارد.
آزمایشگاههای کالیبراسیون با استفاده از ISO/IEC 17025) )
آزمایشگاه های تست و آزمون (با استفاده از (ISO/IEC 17025)، آزمایشگاه های تست پزشکی (با استفاده از ISO 15189))،
نهادهای بازرسی (با استفاده از ISO/IEC 17020) ) و ارائه دهندگان تست مهارت (با استفاده از ISO/IEC 17043)
آرم ISO یک علامت تجاری ثبت شده است و نمی تواند توسط هیچکس خارج از سازمان جهانی استاندارد استفاده شود، مگر اینکه مجاز باشد و این مجاز بودن توسط شرکت های معتبر صادر کننده ایزو همانند BRSM برای شما محقق می شود. اگر میخواهید از لوگو برای نشان دادن گواهینامه های ایزو اخذ شده استفاده کنید، با مرجع صدور گواهینامه ایزو خود یعنی شرکت BRSM به شماره تماس 02126760001 تماس بگیرید.
اولین کاری که باید هنگام ارزیابی یک تامین کننده بالقوه بر اساس گواهینامه ISO 9001 ارائه شده توسط آنها انجام دهید این است که درخواست کنید یک کپی از اصل گواهینامه ایزو 9001 را در اختیار شما قرار دهند. اگر شرکت واقعاً دارای گواهینامه معتبر ایزو است، آنها نباید با ارائه یک کپی از گواهینامه خود به شما مشکلی داشته باشند. هنگامی که آن را دارید، می توانید بررسی های زیر را انجام دهید:
1. فقط شرکت های صادرکننده معتبر ایزو، مجاز به دادن گواهینامه ISO 9001 هستند. یک سازمان نمی تواند خود گواهینامه صادر کند. بنابراین، به دنبال نام ثبت کننده (به عنوان مثال، BRSM، BSI، DNV و غیره) باشید.
2. به دنبال نام نهاد اعتباربخشی (به عنوان مثالNACI، IAS، UKAS، و غیره) باشید. اگر مهری از یک نهاد تأیید صلاحیت می بینید، می توانید دریابید که آیا این نهاد اعتباربخشی عضو انجمن بین المللی اعتباربخشی (IAF) است یا خیر. اگر هیچ مهری از سوی سازمان اعتباربخشی روی گواهی وجود ندارد، باید در مورد اینکه آیا ثبت کننده صلاحیت ممیزی را دارد یا خیر، مشکوک باشید.
به طور مثال اگر شرکت BRSM را برای صدور گواهینامه های ایزو خود انتخاب نمایید و اخذ گواهینامه ایزو خود را به این شرکت معتبر صادر کننده گواهینامه ایزو بسپارید، می توانید تاییدیه نهادهای اعتبار بخشی همانند مرکز ملی تایید صلاحیت NACI و یا IAS امریکا و ... را بر روی گواهینامه های ایزو صادره این شرکت مشاهده کنید.
در یک بازار جهانی، باید کنترلها و تعادلها وجود داشته باشد. در غیر این صورت، حفظ ثبات و کیفیت در بین صنایع و کشورها دشوار خواهد بود. استانداردهای بین المللی به حفظ شرایط بازی کمک می کند و یکی از این سازمان ها ISO است.
نحوه دریافت گواهینامه ISO (اخذ ایزو)
افراد نمی توانند مدرک ایزو فوری را دریافت کنند - فقط کسب و کارها و سازمان ها می توانند. علاوه بر این، ISO گواهینامه را ارائه نمی کند. صدور گواهینامه فقط از طریق سازمان های شخص ثالث امکان پذیر است. با این حال، همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، ISO دارای کمیته ارزیابی انطباق CASCO است که صلاحیت های فرآیند صدور گواهینامه را مدیریت می کند.
هنگام انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه، مهم است که چند شرکت صدور گواهینامه ایزو را ارزیابی کنید تا بهترین و معتبر ترین را برای سازمان خود انتخاب کنید. یکی از نکاتی که باید در نظر گرفت این است که آیا آن شرکت CB از آخرین استانداردهای مربوطه استفاده می کند و آیا آنها یک سازمان معتبر هستند یا خیر. جدول زمانی آموزش صدور گواهینامه به عوامل متعددی از جمله مطالعه الزامات، سطح آمادگی یک سازمان و اندازه و پیچیدگی سازمان بستگی دارد. اکثر آنها می توانند انتظار داشته باشند که گواهینامه خود را در سه تا شش ماه دریافت کنند.
گواهی ایزو گواهینامه ای است که استانداردهایی را در اختیار سازمان ها قرار می دهد و در نتیجه راه نوآوری و توسعه تجارت را نشان می دهد. گواهی ایزو برای تشکیل استانداردهای خاصی که کیفیت، ایمنی و کارایی محصولات و خدمات را تضمین می کند، الزامی است. همچنین تضمین می کند که محصولات و خدمات شرکت مطابق با الزامات مشتری و مقررات است. این گواهی می دهد که سیستم مدیریت شرکت با استاندارد ISO که برای کسب و کار، مشتریان و کارکنان/تیم مفید است مطابقت دارد.
علاوه بر این، گواهینامه ISO به نشان دادن بهبود مستمر کمک می کند. همچنین گواهی می دهد که فرآیند زیر تمامی معیارهای استانداردسازی و بررسی کیفیت را برآورده کرده است. این گواهینامه در زمینه های مختلفی صادر می شود و هر گواهینامه ISO دارای مجموعه ای از معیارهای متفاوت است، مانند:
سیستم مدیریت،
فرآیند تولید، و
خدمات یا فرآیند مستندسازی
همانطور که در بالا ذکر شد، ISO به سازمان بین المللی استاندارد اطلاق می شود. این سازمان استانداردها را تدوین می کند و این کار را به منظور صدور گواهینامه مشاغل یا سازمان ها انجام می دهد. صدور گواهینامه توسط شخص ثالث انجام می شود و سالانه آزمایش می شود.
عددی که بعد از ISO ظاهر می شود استاندارد را طبقه بندی می کند. تمام استانداردهای خانواده ISO 9000 به مدیریت کیفیت اشاره دارد. ISO 9001 یکی از شناخته شده ترین استانداردهای ISO است و معیارهایی را برای رعایت تعدادی از اصول مدیریت کیفیت تعریف می کند. به کسب و کارها و سازمان ها کمک می کند تا کارآمدتر باشند و رضایت مشتری را بهبود بخشند.
عدد نهایی در گواهینامه ISO به نسخه استانداردی اشاره دارد که رعایت شده است و با سال تقویمی که آن استانداردها راه اندازی شده اند نشان داده می شود. 2015 پنجمین ویرایش ISO 9001 است. در سپتامبر 2015 راه اندازی شد و مید متالز فرآیندهای خود را برای مطابقت با مشخصات این جدیدترین نسخه به روز رسانی کرده است.
بازنگری فعلی استاندارد ISO 9001:2015 است. استاندارد ISO 9001 2015 که گاهی اوقات ISO 9001 revision 2015 نامیده می شود، در اکتبر 2015 منتشر شد و جایگزین نسخه قبلی ISO 9001:2008 شد. این تجدید نظر به روز شامل بسیاری از فرآیندهای بازنگری قبلی استاندارد، با تمرکز بیشتر بر تفکر مبتنی بر ریسک و درک بافت سازمان است. برای حمایت از این تغییر، یک تغییر ساختاری عمده از استاندارد ISO 9001:2008 رخ داد - بندهای اصلی استاندارد بین تجدید نظرهای 2015 و 2008 متفاوت است.
از جهاتی دیگر 9 مزیت اخذ گواهینامه ایزو 9001 از قرار ذیل است:
درآمد بالاتر: شما مشتریان خود را با تمرکز مداوم بر نیازهای آنها و بهبود رضایت مشتری از طریق ایزو 9001 در اولویت قرار می دهید. با انجام این کار، مشتریان خود را نزدیک نگه می دارید، مشتریان جدید را جذب می کنید و در نهایت درآمد خود را افزایش می دهید.
کیفیت قابل نمایش: با یک سیستم مدیریت کیفیت مطابق با ISO 9001، به مشتریان و سایر سهامداران خود اطلاع می دهید که محصولات یا خدمات قابل اعتمادی را ارائه می دهید.
هزینه های کمتر: با ساده سازی هوشمندانه فرآیندهای خود از طریق ایزو 9001 ، احتمال اشتباه را کاهش می دهید. علاوه بر این، سازمان شما کارآمدتر کار خواهد کرد، بنابراین نیازی به صرف زمان و تلاش زیادی برای اجرای آن نخواهید داشت.
انعطاف پذیری بیشتر: با چرخه Plan-Do-Check-Act و رویکردی که به شدت بر ریسک ها و فرصت ها تمرکز دارد، می توانید به طور موثر با تغییرات در بازار و سازمان خود مقابله کنید. سازگاری عالی یک مزیت رقابتی واضح از طریق ایزو 9001 است.
بازارهای جدید: برای سازمان های فعال بین المللی، ISO 9001 ابزار مهمی برای جذب و ترغیب مشتریان جدید برای خرید محصولات یا خدمات شما است. برخی از مشتریان و تامین کنندگان خارجی حتی از شما می خواهند که یک سیستم مدیریت کیفیت مطابق با ISO 9001 داشته باشید تا با شما تجارت کنند.
بهبود رضایت مشتری: شما نیازهای مشتریان خود را از طریق ایزو 9001 برآورده می کنید. علاوه بر این، شما نیازهای آینده آنها را پیگیری می کنید. شما نه تنها می گویید که بهترین منافع آنها را در دل دارید، بلکه می توانید آن را نیز نشان دهید.
نمای کلی بهتر: شما بافت کامل سازمان خود را از طریق پیاده سازی ایزو 9001 ارزیابی می کنید تا تصمیم بگیرید که سهامداران شما چه کسانی هستند و چه انتظاراتی از شما دارند. با این رویکرد، شما بینش روشنی برای تعیین اهداف شرکت و شناسایی فرصت های جدید دارید.
سفارشی سازی: چه برای یک سازمان کوچک یا بزرگ، یک شرکت خصوصی، بخش دولتی، یک سازمان غیردولتی یا مؤسسه دانشگاهی کار می کنید، ISO 9001 استاندارد اصلی شما برای مدیریت کیفیت است.
مشارکت قوی تر: شما به طور فعال کارکنان خود را از طریق پیاده سازی ایزو 9001 در فرآیند کیفیت مشارکت می دهید، آنها را توانمند می کنید و به آنها مسئولیت های روشنی می دهید که منجر به بهره وری بالاتر و چهره های شاد در فضای کاری می شود.
در نوادا، ناحیه مدرسه شهرستان کلارک از ISO 9001 برای صرفه جویی 174
میلیون دلاری طی 10 سال در هزینه های واقعی و اجتناب از هزینه استفاده کرد.
بیش از 3000 کارمند طبق استاندارد آموزش دیدند که سه مولفه حیاتی موفقیت
سیستم را ممکن میسازد: آموزش، ارتباط و احترام، و کارایی.